• Gratis verzending

  • Hulp door productexperts

  • Klantwaardering -

     9,2/10

Vragen?0341 451 255

10 'Koele' tips voor sporters

10 'Koele' tips voor sporters

Heerlijk die warme en zonnige dagen, ideaal om buiten lekker te gaan sporten. Zeker bij warme temperaturen is het slim om koel te blijven, maar hoe de je dat en waar moet je op letten? Bij Sportswearonline merken we ook dat sporten in warmte moeilijker is. Daarom heb ik voor jullie 10 tips om lekker te gaan sporten tijdens warme dagen. Succes!



Hoe blijf jij koel tijdens het sporten?

1.     Kies voor goed ventilerende sportkleding
2.     Buitensporten? Kies voor een schaduwrijk rondje of bosgrond
3.     Neem pauzes, laat je lichaam uitrusten
4.     Vermijd de felle middagzon tussen 12:00 en 15:00 uur
5.     Let op waarschuwingen van je lichaam
6.     Kies voor onderkleding van Odlo of Craft
7.     Drink veel en zeker voordat je dorst hebt
8.     Bescherm je lichaam tegen de zon
9.     Doe het rustiger aan dan normaal
10.   Spring in een sloot, rivier of fontein


Deze tips zijn voor iedere sporter, buiten- of binnensport. Want ook in de sportschool kan het ondanks airco ook goed warm worden in de zomer. Hieronder leg ik de 10 tips uit zodat jij ook tijdens warme dagen lekker en gezond gaat sporten!

Tip 1: Kies voor goed ventilerende sportkleding

Natuurlijk beginnen wij de tips met sportkleding, want daarover weten wij gewoon veel. Wanneer jij gaat sporten op een warme of hete dag is de juiste kledingkeuze van groot belang. Kies voor kwalitatief hoogwaardige kleding. Kies voor kleding wat warmte en zweet snel afvoert en je lichaamstemperatuur op een gezond peil houdt. Kies nooit voor katoenen kleding, dit voert geen zweet af en de kans op oververhitting is heel groot.

Kies voor lichtgekleurde of witte sportkleding dit weerkaatst namelijk warmte uit de omgeving. Let op dat jij ook je hoofd en nek beschermd. Een pet tijdens het hardlopen of een fietshelm met goede luchtgaten heeft de voorkeur.


Tip 2: Buitensporten? Kies voor een schaduwrijk rondje of bosgrond

Ga jij naar buiten om te sporten? Kies dan voor een schaduwrijk rondje langs bomen of in het bos. Vermijd het asfalt zoveel mogelijk omdat dit veel warmte terugkaatst.
MTB in het bos



Tip 3: Neem pauzes, laat je lichaam uitrusten

Zeker tijdens warm weer moet je goede pauzes nemen. Dus niet twee minuten stilstaan om even wat water te drinken. Nee, de regel 30 minuten sporten 20 minuten rusten is veel beter. Pak een bankje in het park of ga tussen de bomen in het bos zitten en geniet van je rust.


Tip 4: Vermijd de felle middagzon tussen 12:00 en 15:00 uur

Tussen 12:00 en 15:00 staat de zon op het hoogste punt en dit is ook het warmste moment van de dag. Zoek de schaduw op en wacht tot het iets koeler wordt. Wil jij trainen voor een wedstrijd? Train dan op het tijdstip van het komende evenement. Hierbij kan het lichaam zich aanpassen aan de weersomstandigheden daarvan.


Tip 5: Let op waarschuwingen van je lichaam

Luister naar je eigen lichaam, zeker tijdens warm weer kan het sneller voorkomen dat je lichaam niet goed functioneert. Signalen en symptomen zijn onder andere:
- Spierkrampen
- Misselijkheid of overgeven
- Zwakheid of duizeligheid
- Hoofdpijn of een licht gevoel in je hoofd

Merk je dat je één of meerdere van deze symptomen hebt, of dat iemand anders in je omgeving deze symptomen vertoont, dan moet je de temperatuur van je lichaam omlaag zien te brengen en snel drinken. Stop direct helemaal met sporten en ga uit de hitte het liefst de schaduw in.


Tip 6: Kies voor onderkleding van Odlo of Craft

Onderkleding dragen terwijl het asfalt kookt? Jazeker want speciaal voor warme omstandigheden is er namelijk zomer onderkleding op de markt, wat vele voordelen biedt bij het sporten. Lees onze blog van verkoelende onderkleding daarover voor meer informatie en slimme tips.

Craft Stay Cool Longsleeve


Tip 7: Drink veel en voordat je dorst krijgt

Drinken is gewoon heel belangrijk tijdens het sporten en dat geldt helemaal tijdens warm weer. Drink ongeveer 20-30 minuten voor de start van de training of wedstrijd een halve liter. Het is aan te raden om tijdens het sporten om de 15 minuten circa 200ml te drinken. Let op, koele dranken van 12-15° Celcius worden sneller opgenomen dan warme dranken. Wanneer jij sport tijdens warme dagen in Nederland zijn zouttabletten echt niet nodig, de tabletten kunnen wel maag- en darmklachten veroorzaken. Drink geen of weinig koffie, thee en alcohol. Deze dranken hebben tot gevolg dat je meer urine gaat produceren dan je gedronken hebt. Hierdoor kan je lichaam niet een gezonde lichaamstemperatuur aanhouden.


Tip 8: Bescherm je lichaam tegen de zon

Bescherm gevoelige plekken en je ogen tegen de zon. Een pet houdt het hoofd koel en beschermt gezicht en nek tegen verbranding. Tegen felle schittering van de zon is een zonnebril of donkere contactlenzen geen overbodige luxe. De huid kan het best beschermd worden met een zonnebrandcrème met een goede beschermingsfactor (minimaal 10 tot 12).


Tip 9: Doe het rustiger aan dan normaal

Het is warm buiten, doe het rustig aan. Probeer geen “records” te verbreken, negeer even de sportapplicaties zoals Strava of Runkeeper en ga lekker sporten. Het feit dat jij buiten staat in de warmte geeft al aan dat jij een echte doorzetter bent. Hardlopen in de warmte


Tip 10: Spring in een sloot, rivier of fontein :)

Is het echt warm? Maak gebruik van een fontein dat je tegenkomt op een plein of spring in dat mooie beekje waar je langs fietst (het liefst zonder de fiets). Heerlijk afkoelen dat heb jij zeker verdiend! Maar heel even serieus, ga lekker zwemmen! Wist jij dat je tijdens het zwemmen bijna al je spieren traint?

Heb jij nog leuke en koele tips voor andere sporters? Deel ze in de reacties hieronder en vertel ook wat je van dit artikel vind, dat vinden wij leuk!

Bronvermelding:
- sportief.knwu.nl/expertcentrum/sportmedisch/239-presteren-in-de-hitte.html
 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Deel hier jouw mening, opmerkingen of tips!
* Je E-mail adres wordt niet vermeld bij je reactie.
* Verplichte velden