• Lorem ipsum

Hoe verbeter ik mijn hardloop prestaties

  • Geplaatst op
  • Door Rene Esvelt
Hoe verbeter ik mijn hardloop prestaties

Welke elementen kan je nog meer verbeteren om je hardloop prestaties te verbeteren?

Hoe verbeter ik mijn hardloop prestaties?

Stel je bent hardloper en wilt je prestaties verbeteren. Over het algemeen hebben de wat meer ervaren hardlopers al wat zaken goed op orde zoals: het werken met een trainingsprogramma, regelmatig lopen, lopen op verschillende tempo’s, het hebben van een doel en het dragen van geschikte hardloopschoenen.  Toch zijn er meer essentiële factoren om jezelf continu te verbeteren waar soms te weinig aandacht aan wordt besteed, te weten de algehele conditie.

Conditie of uithoudingsvermogen?

In de volksmond worden de begrippen conditie en uithoudingsvermogen regelmatig door elkaar gebruikt. Bij het gebruik van de term conditie gaat het meestal over de staat waarin ons lichaam verkeert, en dan vooral over wat we lichamelijk kunnen presteren. Daarnaast kan conditie refereren aan de een “goede lichamelijke conditie” zodat je snel herstelt van een griep.

Je kunt echter wel een goede conditie hebben, maar een mindere uithoudingsvermogen. Als je bijvoorbeeld snel buiten adem raakt tijdens het hardlopen, dan heb je een mindere uithoudingsvermogen, maar dan hoef je nog geen mindere conditie te hebben.

Uithoudingsvermogen is “het vermogen om gedurende een bepaalde tijd een lichamelijke of geestelijke inspanning te kunnen volhouden”. Dus in welke mate je in staat bent om de zuurstof die aanwezig is in je bloed te vervoeren naar je spierweefsel én dat je in staat bent om de opgebouwde hoeveelheid melkzuur uit je spieren af te voeren.

Uithoudingsvermogen is 1 van de 5 eigenschappen die deel uitmaken van de term conditie. De anderen zijn kracht, lenigheid, snelheid en coördinatie.

Is alleen hardlopen genoeg voor een optimale prestatieverbetering?

Door alleen te werken aan het element uithoudingsvermogen beperk je jezelf enigszins in het verbeteren van je prestaties. Natuurlijk kun je door interval- en duurtraining je prestaties verbeteren maar er zit meer in. Als je ook aandacht besteed aan het verbeteren van (functionele) kracht, coördinatie door loopscholing en je lenigheid, dan zal je merken dat je prestaties verbeteren maar ook de kans op blessures verminderen.

Andere elementen

Natuurlijk zijn er nog meer elementen om ervoor te zorgen dat je een optimale prestatie kunt leveren door voldoende slaap, geen stress, juiste voedsel, goede schoenen en kleding. Daar gaan wij graag een andere keer op in.