• Lorem ipsum

Sporten na Corona?

19 Jan 2021
door SMC Ijmond- Uitgeest

Kort geleden Corona gehad? De gespecialiseerde Covid Fysiotherapeuten van SMC IJmond-Uitgeest geven je 15 tips voor je herstel:

Als je nog maar net herstellende bent is het advies om rustig in beweging te blijven. Dat mag ook al als je nog lichte klachten hebt, behalve bij koorts!!!! En let op, als je nog besmettelijk bent, blijf je natuurlijk thuis. De eerste zes weken na je infectie zien wij als de fase van net herstellend en is het normaal dat je klachten ervaart als vermoeidheid. Blijf je langer vermoeid of merk je dat je conditie niet verbetert, dan kun je overleggen met je huisarts.

Onze tips in de eerste 6 weken nadat je geïnfecteerd bent geraakt met het Corona virus.
Bouw je conditie weer op
1. Wandel en fiets meerdere keren per dag kortdurend. Ga liever wat vaker op een dag kort, dan één keer lang. En met kort bedoelen we in eerste instantie 10 a 15 minuten, als je voorheen een uur of langer achter elkaar kon lopen of fietsen. Was je al beperkt in wat je kon, dan ga je nu een klein rondje om.
2. Beweeg op een comfortabele manier, het moet nog niet lijken op sporten, dus een lage intensiteit. Je moet hele zinnen kunnen blijven praten tijdens het bewegen.
3. Rust na het oefenen goed uit.
4. Probeer elke week iets meer te bewegen door verder of sneller te gaan wandelen of fietsen dan de week ervoor. Let wel op dat je klachten na het inspannen ook weer afnemen. Na ca. 3 uur moet je wel weer volledig hersteld zijn.
Doe regelmatig een ademhalingsoefening
5. Ga zitten of liggen en probeer je borst te vullen met lucht, door rustig in te ademen door je neus. Blaas daarna door je mond uit. Als je last hebt van benauwdheid helpt het je door je lippen te tuiten met het uitblazen (pursed lip breathing). Doe bijvoorbeeld 4 tellen over je in en 6 tellen over je uitademing, als het lukt. Het belangrijkste is dat je het rustig doet. Lukt dit niet zelf, neem dan contact op met een longfysiotherapeut, die kan je helpen om op een betere manier te gaan ademhalen.
Train je spierkracht
6. Doe oefeningen om de kracht van je beenspieren weer te verbeteren. Tien maal opstaan van
je stoel en weer gaan zitten. Doe dat tweemaal per dag.
7. Loop heel rustig de trap op en af. Als het gaat mag dat ook meerdere keren op een dag.
Eet gezond
8. Eet gevarieerd en zoveel mogelijk verse producten.
9. Eet eiwitrijk, bijv. vlees, noten, zuivel en kaas
Start vandaag nog met een gezondere leefstijl
10. Neem de tijd voor je herstel: langzamer is in dit geval sneller!
11. Verdeel activiteiten over de dag en neem tussendoor rust.
12. Zorg dat je voldoende slaapt.
13. Verlaag elke vorm van stress en angst; breng meer tijd door in de natuur (tuin, park of bos).
14. Rook je? Stop met roken of zoek hulp bij het stoppen
15. Zorg voor een schone leefomgeving en lucht de kamers in huis regelmatig door.

Op zoek naar meer informatie?
Via www.coronalongplein.nl kan je meer informatie vinden over (het herstel na) corona. Ook kan je hier ervaringen delen en in contact komen met lotgenoten. Op zoek naar een gespecialiseerde fysiotherapeut? Op Zorgzoeker fysiotherapie chronische aandoening - Chronisch ZorgNet vind je de fysiotherapeuten die specifiek geschoold zijn in revalidatie na een Covid-19 infectie, waaronder ook de fysiotherapeuten van het Sport Medisch Centrum IJmond- Uitgeest, in Beverwijk en Uitgeest! 

https://www.smc-ijmond.nl/

window.Widget = { key: '5db8867077719' }; (function (e, t) { var n = e.createElement(t); n.async = true; n.src = 'https://static.futy-widget.com/js/widget.js'; var r = e.getElementsByTagName(t)[0]; r.parentNode.insertBefore(n, r); })(document, 'script');
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? JaNeeMeer over cookies »