• Lorem ipsum

10 Tips voor het sporten in warme omstandigheden

4 Sep 2020
door Rene Esvelt

Hoe blijft u koel tijdens het sporten?

  1. Kies voor onderkleding!
  2. Buitensporten? Kies voor een schaduwrijk rondje of bosgrond
  3. Neem vaker pauze
  4. Vermijd de felle middagzon tussen 12:00 en 15:00 uur
  5. Let op waarschuwingen van uw lichaam
  6. Kies voor goed ventilerende sportkleding
  7. Drink veel en zeker voordat u dorst hebt
  8. Bescherm uw lichaam tegen de zon
  9. Doe het rustiger aan dan normaal
  10. Afkoelen in optima forma
      

Deze tips zijn voor iedere sporter, buiten- of binnensport. Want ook in de sportschool kan het ondanks airco ook goed warm worden in de zomer. Hieronder geven wij 10 tips zodat u ook tijdens warme dagen lekker en gezond gaat sporten.

Tip 1: Kies voor onderkleding

Onderkleding dragen terwijl het asfalt kookt? Jazeker want speciaal voor warme omstandigheden is er namelijk zomer- onderkleding op de markt wat verschillende voordelen biedt tijdens het sporten. Thermokleding heeft in winter en zomer nl. dezelfde opdracht tw. om uw lichaam op de juiste temperatuur te houden. In de winter betekent dit dat uw warmte goed wordt geïsoleerd waardoor u geen last hebt van de kou. In de zomer zorgt onderkleding ervoor dat de overtollige warmte en zweet juist snel wordt afgevoerd waardoor uw lichaam koeler blijft. Stay Cool kleding zegt het al; in warme omstandigheden zorgt het ervoor dat uw lichaam 1 tot 2,4 graden kouder blijft dan zonder Stay Cool materiaal. meer info  Daarnaast voert thermokleding snel vocht af zodat uw huid droog blijft tijdens het sporten. Zo blijft u droog en fris tijdens het sporten.

Tip 2: Buitensporten? Kies voor een schaduwrijk rondje of bosgrond

Gaat u naar buiten om te sporten? Kies dan voor een schaduwrijk rondje langs bomen of in het bos. Vermijd het asfalt zoveel mogelijk omdat dit veel warmte terugkaatst. 

Tip 3: Neem vaker pauze

Zeker tijdens warm weer is het verstandig om voldoende pauzes te nemen. Dus niet twee minuten stilstaan om even wat water te drinken. Pak een bankje in het park of ga tussen de bomen in het bos zitten en geniet van uw rust.

Tip 4: Vermijd de felle middagzon tussen 12:00 en 15:00 uur

Tussen 12:00 -15:00 uur staat de zon op het hoogste punt en dit is ook het warmste moment van de dag. Zoek de schaduw op en wacht tot het iets koeler wordt. Wilt u trainen voor een wedstrijd? Train dan op het tijdstip van het komende evenement. Hierbij kan het lichaam zich aanpassen aan de weersomstandigheden daarvan.

Tip 5: Let op waarschuwingen van uw lichaam

Luister naar je eigen lichaam, zeker tijdens warm weer kan het sneller voorkomen dat uw lichaam niet goed functioneert. Signalen en symptomen zijn onder andere:
- Spierkrampen
- Misselijkheid of overgeven
- Zwakheid of duizeligheid
- Hoofdpijn of een licht gevoel in je hoofd

Merkt u dat u één of meerdere van deze symptomen hebt, of dat iemand anders in uw omgeving deze symptomen vertoont, dan moet u de temperatuur van uw lichaam omlaag zien te brengen en onmiddellijk drinken. Stop direct helemaal met sporten en ga uit de hitte, het liefst de schaduw in.

Tip 6: Kies voor goed ventilerende sportkleding

Wanneer u gaat sporten op een warme of hete dag is de juiste kledingkeuze van groot belang. Kies voor kwalitatief hoogwaardige kleding en kies voor kleding wat warmte en zweet snel afvoert en uw lichaamstemperatuur op een gezond peil houdt. Kies nooit voor katoenen kleding, dit voert geen zweet af en de kans op oververhitting is heel groot.
Kies voor lichtgekleurde of witte sportkleding dit weerkaatst namelijk warmte uit de omgeving. Let op dat u ook uw hoofd en nek beschermd. Een pet tijdens het hardlopen of een fietshelm met goede luchtgaten heeft de voorkeur.

Tip 7: Drink veel en voordat u dorst krijgt

Drinken is normaal gesproken heel belangrijk tijdens het sporten en dat geldt helemaal tijdens warm weer. Drink ongeveer 20-30 minuten voor de start van de training of wedstrijd een halve liter. Het is aan te raden om tijdens het sporten om de 15 minuten circa 200ml te drinken. Let op, koele dranken van 12-15° Celcius worden sneller opgenomen dan warme dranken. Wanneer u sport tijdens warme dagen in Nederland zijn zouttabletten echt niet nodig, de tabletten kunnen wel maag- en darmklachten veroorzaken. Drink geen of weinig koffie, thee en alcohol. Deze dranken hebben tot gevolg dat u meer urine gaat produceren dan dat u gedronken hebt. Hierdoor kan uw lichaam geen gezonde lichaamstemperatuur aanhouden.

Tip 8: Bescherm uw lichaam tegen de zon

Bescherm gevoelige plekken en uw ogen tegen de zon. Een pet houdt het hoofd koel en beschermt gezicht en nek tegen verbranding. Tegen felle schittering van de zon is een zonnebril of donkere contactlenzen geen overbodige luxe. De huid kan het best beschermd worden met een zonnebrandcrème met een goede beschermingsfactor (minimaal 10 tot 12).

Tip 9: Doe het rustiger aan dan normaal

Het is warm buiten, doe het rustig aan. Probeer geen “records” te verbreken, negeer even de sportapplicaties zoals Strava of Runkeeper en ga lekker sporten. Het feit dat u buiten staat in de warmte geeft al aan dat u een echte doorzetter bent.

Tip 10: Afkoelen in optima forma

Is het echt warm? Ga lekker zwemmen, u blijft op temperatuur en gebruikt bijna al uw spieren. Misschien wel lekker voor de afwisseling.

Bronvermelding:
- sportief.knwu.nl/expertcentrum/sportmedisch/239-presteren-in-de-hitte.html
 

 

Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergenMeer over cookies »