• Lorem ipsum

Dorstlesser, energydrink of water?

27 Jul 2020
door Maarten Schaapherder, eigenaar van Viveactive en Creator - Educator - Presenter - Mastertrainer in de domeinen leefstijl, sport, bewegen en gezondheid

Nu er een paar warme dagen in aantocht zijn is het van belang goed voorbereid op pad te gaan. Normaal gesproken kun je sowieso 30 minuten sporten zonder extra aanvulling van vocht (als je aansluitend wel weer je tekorten aanvult). Als je langer lichamelijk actief bent dan kan een afname van de sportprestatie tot gevolg zijn.

Om toch iets bij je te hebben voor wat langere trainingen, kun je kiezen voor water of een isotone drank. Het verschil tussen water en energie/ sportdranken is de hoeveelheid koolhydraten (vorm van suiker) in het drankje. Water vult alleen het vochtpeil aan terwijl een energiedrankje ook een stimulerende werking op het presteren heeft.

Er zijn 3 typen sportdrankjes:

  1. Hypotoon (kort voor training en tijdens trainingen tot 60 minuten)
  • Een hypotone sportdrank is vooral een dorstlesser. Het bestaat voornamelijk uit water en bevat weinig voedingsstoffen.
  1. Hypertoon (ruim voor de training en na de training)
  • Een hypertone sportdrank is vooral een energiedrankje. Door de grotere hoeveelheid voedingsstoffen (suiker) duurt de opname in het lichaam langer en past daardoor beter in een herstelmoment na de training.
  1. Isotoon (kort voor en tijdens [langere] trainingen)
  • Een isotone sportdrank bevat water en een zorgvuldig afgemeten hoeveelheid voedingsstoffen waardoor zowel het vocht als de energie snel opgenomen kan worden.

 Enkele “drink” tips:

  • Voor een duurinspanning van ½ -1 uur is het drinken van water afdoende.
  • Als de duurinspanning langer duurt dan is het verstandig om sportdrank te drinken.
  • Drinken voor het sporten is aan te bevelen
  • Drink regelmatig tijdens het sporten

 

Veel trainingsplezier!

Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergenMeer over cookies »